Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Zmień swoja zgodę
Pliki cookie (ciasteczka) to małe pliki tekstowe, które mogą być stosowane przez strony internetowe, aby użytkownicy mogli korzystać ze stron w bardziej sprawny sposób.
Niezbędne
Niezbędne pliki cookie przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.
Statystyka
Disabled
Statystyczne pliki cookie pomagają właścicielem stron internetowych zrozumieć, w jaki sposób różni użytkownicy zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.
Marketing
Disabled
Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Preferencje
Disabled
Pliki cookie dotyczące preferencji umożliwiają stronie zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie strony, np. preferowany język lub region, w którym znajduje się użytkownik.
28.02
SB
19:00
Kup bilet
Data wydarzenia
Olga Dukhovna
HOPAK
Jak wyglądałyby tradycyjne ukraińskie tańce bez rosyjskiej dominacji? Ukraińska choreografka Olga Dukhovna, pracująca we Francji od piętnastu lat, tworzy fizyczne choreografie, w których neutralność ruchu współgra z silnym ładunkiem politycznym. W swojej pracy artystycznej za pomocą narzędzi choreograficznych przetwarza taniec tak, jak inni przetwarzają przedmioty – kolekcjonuje, transformuje i reinterpretuje.

W HOPAK tańczy w duecie z pochodzącym z regionu Hauts-de-France François Malbranque, aby przywołać dziedzictwo ukraińskich tańców – utracone, zmiażdżone i zawłaszczone przez wieloletni reżim sowiecki. Performerzy odzyskują własność tego spektakularnego i zadziornego tańca, znanego z wirtuozerii, odrzucając utarte schematy związane z folklorem. Tupiąc, skacząc i ślizgając się na kolanach, tancerze budują przestrzeń oporu wobec aktualnej inwazji rosyjskiej.

Tytuł HOPAK nawiązuje do nazwy ukraińskiego tańca ludowego, charakteryzującego się kopnięciami i podcięciami, powstałego na Siczy Zaporowskiej (obecne Zaporoże), a także do sztuki walki.

Czas trwania: 40 minut
Spektakl zawiera intensywne efekty świetlne (w tym stroboskopy)
ZESPÓŁ
Choreografia: Olga Dukhovna
Wykonanie: François Malbranque, Olga Dukhovna
Kompozycja dźwięku: Dennis Weijers
Akordeon: Eric Allard-Jacquin
Dramaturgia: Simon Hatab
Projekt oświetlenia: Erik Houllier
Projekt kostiumów: Soraya MoBé
Kierownictwo ogólne: Denis Malard
Produkcja: Amélie-Anne Chapelain, Enora Floc’h | C.A.M.P 
Podziękowania: François Maurisse, Julien Monty, Nicolas Marie, FAIR-E Collective – CCN z Rennes i Bretanii


Producent: C.A.M.P
Koproducent: TLA Théâtre Louis Aragon, Mille Plateaux – CCN La Rochelle, Le Triangle – Cité de la danse Rennes, Chorège CDCN Falaise Normandie, International Meetings of Seine-Saint-Denis, La Maison danse CDCN Uzès Gard Occitanie, Le Petit Écho de la Mode
Partnerzy: Caisse des dépôts et consignation, Théâtre de Vanves, Le Triangle – Cité de la danse Rennes, DRAC Bretagne, region Bretania, departament Morbihan, aglomeracja Lorient, miasta Lorient i Plouhinec

galeria
Fot. Geoffrey Montagu


Tancerka i choreografka urodzona na Ukrainie. Studiowała w Kijowie, Brukseli (P.A.R.T.S.) i Angers (CNDC). Po studiach dołączyła do projektów Borisa Charmatza jako performerka, zanim rozwinęła własną twórczość, zderzając zapomniany folklor z tańcem współczesnym lub wykonując „Jezioro Łabędzie” solo. Jej prace („Swan Lake” solo, „Korowod”, „Hopak”, „Crawl”) dekonstruują istniejące tańce, ujawniając ich polityczny ładunek.

Laureatka stypendium DanceWeb (Austria), wybrana przez platformę Aerowaves (Dublin) i nagrodzona w konkursie Danse Élargie (Paryż). Od 2023 roku współpracuje z Théâtre Louis Aragon w Tremblay-en-France. W 2025 roku na Festiwalu w Awinionie wraz z prawnikiem zaprezentowała performatywną konferencję „A Performance the Law Will Consider Mine”, badającą granice między recyklingiem a plagiatem. Dukhovna wykłada na Uniwersytecie w Rennes i prowadzi projekty artystyczne w kilku konserwatoriach. Wszystkie jej projekty są produkowane przez C.A.M.P.
Olga Dukhovna
ZOBACZ INNE WYDARZENIA